Inspiration Jobbar du för nytt personligt rekord i marklyft på gymmet? Eller tränar du inför maraton? Varför inte tillämpa träningsdisciplinen för att lyfta karriären? Här är tipsen som hjälper dig få resultatet du vill ha.

Förberedelse. På samma sätt som du inte dyker upp på gymmet utan gympaskor och helt på måfå börjar dra i en massa maskiner, så kickar du inte igång karriären helt utan plan. Precis som du funderar över vilka muskelgrupper du mest behöver träna måste du också analysera dina styrkor och svagheter för att veta vad du behöver göra för att komma framåt. När du vet vad som behöver trimmas och stärkas är det dags att sätta upp mål. Vad vill du uppnå och när ska det vara gjort? Se dock till att dina mål är rimliga och någorlunda mätbara.

Kontinuitet. Du bygger inte muskler eller förbättrar konditionen genom att träna en gång i kvartalet. Träning kräver att du avsätter tid för att öva på det du vill bli bra på. För det är ju exakt det ordet ”träna” betyder. Är ditt mål exempelvis att kunna hålla en presentation utan att snubbla över orden så måste du träna på just det.

För dagbok. Träningsdagbok är en vedertagen metod både bland motionärer och elitidrottare. Att kunna följa din egen utvecklingskurva ger direkt feedback som boostar din motivation att fortsätta. Var därför noga med att dokumentera input och för att kunna jämföra med utfallet. Om du exempelvis håller på att lära dig ett nytt administrativt verktyg på jobbet: jämför hur snabbt du utför en uppgift dag ett – med hur lång tid den tar efter en månad.

Värm upp. Har du en ny, komplicerad uppgift framför dig bör du inte bara kasta dig in i den helt oförberedd. Alla är väl bekanta med begreppet semesterhjärna och det samma gäller när du står inför något nytt. Precis som dina muskler behöver blod och dina leder behöver smörjas så behöver hjärnan joggas igång. Varför inte prova med lite lättare arbetsuppgifter som du är van vid och sedan trappa upp? Eller om du ska hålla ett föredrag – prova att värma upp genom att låta familjen agera testpublik.

Visualisera. Att jobba med målbild är en tanketeknik som använts länge av elitidrottarna. Tänk dig en höjdhoppare som i detalj föreställer sig ansatsen i detalj och ser sig själv flyga över ribban. Samma scen om och om igen. När tävlingsdagen väl kommer kan höjdhopparen vara lugn – för hen har ju gjort och upplevt samma scenario 100-tals, ja kanske 1000-tals gånger tidigare. På samma sätt kan du lura din egen hjärna att få fruktade arbetsuppgifter att kännas hemtama och förvandla dem till formidabla succéer.

Stretch och återhämtning. Många av oss underskattar vikten av vila och avkoppling – både på gymmet och i jobbet. Faktum är att om du inte vilar mellan träningspassen, börjar dina muskler brytas ned, detsamma gäller för hjärnan. För mycket stress och allt för hög arbetsbelastning under lång tid leder som bekant rätt in i väggen. Så ge dig själv tid till återhämtning i form av fritid. Varför inte bara sätta dig och titta ut genom fönstret en stund och låta sinnet och tankarna riktigt stretcha ut och gå var de har lust?

Känner du att du behöver en extra knuff i karriärträningen? Skaffa en PT i form av en chef, kollega eller varför inte en extern mentor som kan peppa och ge goda råd!