Undersökning Vi svenskar värdesätter utbildning och är lika lydiga på jobbet som asiater. Samtidigt klär vi oss mer chillat än andra européer och friendar gärna kollegor på sociala medier. Vad händer egentligen med ”Ordning och reda – löning på fredag”?

Karriärnätverket LinkedIns nya undersökning "New Norms @Work" visar att svenska arbetstagare klär sig slappast i Europa. Svenskar är också väldigt medgörliga i jämförelse med andra européer. Faktiskt till den milda graden att vi liknas med asiatiska länders företagskulturer. Äldre är oftast lydigare än yngre generationer som i högre grad vågar att utmana auktoriteter.

– Även om vi svenskar ser oss som väldigt internationella i professionella sammanhang så sticker vi ut. När det gäller att lyda arbetsgivarens instruktioner så gör nästan två tredjedelar det utan att ifrågasätta. Samtidigt är jeans och sneakers, den vanligaste klädseln på svenska arbetsplatser, säger LinkedIns Maria Wade i ett pressmeddelande.

Även om vi inte fäster så stor vikt vid prydlig klädsel verkar vi däremot vara noga med få CV:t att se formellt och proffsigt ut, och värderar utbildning och arbetslivserfarenhet högt. Den digitala närvaron är också viktig. En av tio svenska arbetsgivare skulle till exempel välja bort en kandidat utan LinkedIn-profil.

Fler rön från undersökningen

  • Nästan två av tre svenskar gör vad arbetsgivaren eller chefen säger utan att ifrågasätta, vilket kan jämföras med färre än en av fem anställda i Frankrike.
  • Bara tre procent av oss bär kostym eller motsvarande på jobbet. Hela 40 procent av heltidsarbetande svenskar klär sig informellt på jobbet (jeans, sneakers, leggings etc.).
  • Svenskar är oftare vän med sina kollegor på sociala medier jämfört med andra europeiska länder. Kvinnor blir oftare vän med sina kollegor i sociala medier än män.
  • Endast tre procent av svenskarna imponeras av sina kollegors profilbild i sociala medier, vilket kan jämföras med 25 procent i Indien.
  • Män klär sig mer olika på jobb och fritid än vad kvinnor gör. Kvinnor klär upp sig mer för möten än vad män gör.
  • Yngre är mindre uppriktiga om att de förlorat jobbet än vad äldre medarbetare (55-65 år) är.
  • Svenskar är de som blir minst irriterade av kollegors prat om framgångar på arbetet, jämfört med andra europeiska länder.