Inspiration Hög arbetsbelastning, tajta deadlines, julklappar och julfester. Det är mycket som ska hinnas med inför och under julen, vilket kan göra även den lugnaste filbunken stressad. Här är Stressforskningsinstitutets bästa tips för hur du hanterar julstressen.

Planera

  • Planera och förbered dig i god tid. Det är en väldigt bra strategi mot julstressen. Genom planering ökar kontrollen och möjligheterna att påverka. När känsla av kontroll ökar, minskar stressen. Skriv i förväg ned vilka julklappar som ska inhandlas. Det kanske tar lite tid men du kan spara ganska mycket tid på det och slipper göra onödiga impulsköp. Dessutom minskar stress när man slipper hetsa runt och trängas med alla andra julklappsshoppare som är ute i sista sekunden.
  • När man ändå planerar kan det vara bra att lägga in tid för återhämtning och vila. Om man är utvilad kan man njuta mer av julen och man stressar inte upp sig lika lätt som när man är trött.
  • Var ute i god tid eller sänk ambitionsnivån och kraven på dig själv. Kanske är det ett alternativ att resa bort och fira jul utomlands.
  • Fundera på eventuella problem som kan uppkomma och hur ni kan lösa dem.

Njut

  • Julen är till för att njutas, så fråga dig och familjen vad ni kan göra för att alla ska njuta av den maximalt. Fundera på vad en ideal jul innebär för er. Om julen var precis som ni önskade, hur skulle den då vara? Fundera på vad ni kan göra för att uppnå den.
  • Prata ihop er i familjen och kom gemensamt överens om ambitionsnivån. Passa samtidigt på att fördela arbetsuppgifter och bestäm när de ska vara utförda. På så vis kan alla vara delaktiga och arbetsbelastningen faller inte på en persons axlar.
  • Kom överens om att tala vänligt med varandra.