Inspiration Händer det att du hittar nycklarna i kylskåpet och glömmer mjölken på hatthyllan? Svårigheter med minne och koncentration är klassiska stressymptom. Här är tipsen för dig som behöver varva ned.

Stress får dig inte bara att må sämre, det går även ut över din prestation. När du känner dig stressad tänker du inte klart vilket kan göra dig paralyserad och att ditt beteende blir kontraproduktivt. Forbes har presenterat en lista på fem punkter över hur du på ett enkelt sätt kan stressa ner i arbetsvardagen och bli effektivare.

1. Titta

Skratt hjälper dig att varva ned. Hitta en kul Youtube-video som hjälper dig att på kort tid stressa ner när du känner dina vanliga stressymptom. Ha länken på ett lättillgängligt ställe så att du snabbt kan komma åt den vid behov.

2. Lyssna
Skaffa ett gratiskonto på live365.com och kolla in meditationskanalen. Vid behov av en lugnande paus, ta en minut och lyssna på ”The Cosmic Island”.

3. Läs
Elizabeth Robbins Eshelman och Matthew McKay har skrivit en bok som presenterar lugnande tekniker för såväl kropp som själ. Sök efter The relaxation & Stress reduction Workbook.


4. Lär
Gå en kurs på nätet. På learnitlive.com finns många gratisalternativ som fokuserar på hälsa. Detta är ett populärt webinar som är inspelat och perfekt att lyssna på till exempel under lunchrasten.

5. Ladda ner
TheStressCoach.com är en hemsida full med verktyg som hjälper att tygla stress på alla nivåer.