Kunskap LinkedIn har seglat upp som en viktig kanal i jobbjakten. Proffices rekryteringskonsult Torgny Balkefors ger en inblick i rekryterarens tankeprocess och verktygen som optimerar ditt varumärke i digitala kanaler. Och förklarar varför du inte ska be mamma om en endorsement.

LinkedIn kan påverka redan innan rekryteringsprocessen startar

När en arbetsgivare eller ett rekryteringsföretag ska påbörja en rekryteringsprocess är det första man gör att komponera en kravprofil; det vill säga ta reda på de kompetenser och egenskaper man behöver för den specifika tjänsten. Torgny Balkefors menar att LinkedIn är ett viktigt verktyg redan där. Inte minst när det gäller mer nischade eller seniora tjänster och chefsposter.

– Det tenderar att blir mindre och mindre annonsering, det blir allt vanligare med search-uppdrag, inte minst executive search. Det innebär att vi rekryterare söker upp kandidater på andra sätt än genom annonsering.

Ofta försöker rekryteraren då ta sig en titt på olika målföretag, för att kartlägga vilka andra arbetsgivare som har anställda med just den kompetensen man söker. Därefter kan man pin-pointa individer som är intressanta för just det här uppdraget.

– Rekryterare använder då ofta LinkedIn för att kolla bakgrund; på vilka företag har personen jobbat, i vilka roller och så vidare. På så vis kan man få en fingervisning om huruvida det är någon vi bör kontakta eller ej.

LinkedIn är inte den enda kanalen

Använder ni bara Linkedin?
– Nej, inte alls. Vi har ett stort antal cv-databaser som vi kikar i. Är det en väldigt smal kompetens där Linkedin och databaser inte ger så mycket så jobbar vi även med tipsare och våra egna kontaktnät.

Hur använder ni sociala medier i rekryteringar som annonserats ut?
– Vi använder ofta sociala medier - och inte minst Linkedin - för att få en hint och kolla att saker och ting verkar stämma med vad personen har uppgett i cv:t. Givetvis googlar vi också för att se vad vi kan få fram.

Så här maxar du din egen profil på LinkedIn

Vad bör jag tänka på gällande min Linkedin-profil?
- Det viktigaste är att du fokuserar på den tjänst du har i dag. Uppge din titel, beskriv vad du gör och när du började. Är du till exempel chef över något område – ange då hur många personer du ansvarar för.

Ett annat viktigt tips är att också beskriva företaget. Jobbar du på ett känt företag som Ikea vet ju de flesta vad det är men det finns många, ganska stora företag, som inte är så kända för allmänheten. Berätta vad företaget gör, ange nyckeltal som antal anställda, omsättning och så vidare. Omkring 75 procent av de cv:n jag får in saknar de här viktiga bitarna.

Hur stor roll spelar endorsements och rekommendationer?
– Endorsements är bra för att man får en känsla att det finns de som har förtroende för individen. Samtidigt är det ju väldigt lätt att trycka på knappen och endorsements säger egentligen inte så mycket. Om det däremot är rekommendationer, då tittar jag betydligt noggrannare. Känner jag även till personen som rekommenderat och det är en person som i vanliga fall inte strösslar med beröm så är det extra mycket värt. Men till syvende och sist måste jag lita på min egen bedömning.

Vad ska jag INTE ha med på min Linkedin?
– Se till att din sida inte blir för personlig, Linkedin är inte Facebook. Delta exempelvis bara i diskussioner där du faktiskt har kompetens och kan dela med dig av expertis på ett professionellt sett. Du måste vara medveten om ditt eget varumärke. Tänk även på din profilbild och vad den förmedlar. Jag fick exempelvis in ett CV, där en person som sökte en chefstjänst hade en bild på sin Linkedin där han stod med ett hagelgevär i handen och tittade in i kameran. Lite som att han ville framställa sig som en engelsk rävjägare. Det var väldigt märkligt. Jag menar, vad ska ett hagelgevär symbolisera i ett CV?

Något mer?
– Det är bra om du undviker rekommendationer från nära släktingar. Oftast kan vi avgöra om du gjort det och om inte annat kommer det fram under processens gång.

Så inga rekommendationer från mamma?
– Haha, nej, helst inte. Samtidigt gäller det att som rekryteringskonsult inte vara fördomsfull. Vi måste tolka saker och ting i rätt sammanhang. I framgångsrika familjeföretag kan det ju faktiskt vara relevant. Om exempelvis H&M:s vd Carl-Johan Persson skulle söka en tjänst som jag rekryterade till skulle det eventuellt vara intressant vad den förre företagsledaren (hans pappa) anser om deras samarbete. Men det är också viktigt att komma ihåg att Linkedin faktiskt bara fungerar som ett digitalt CV – och är aldrig något vi använder i stället för faktiska referenser.