Tips Känns varje dag som en enda röra av stökiga projekt, stress och negativa tankar? Med hjälp av mindfulness kan företaget vända de dåliga trender som uppstår när vi förväntas vara tillgängliga 24 timmar om dygnet.

Att vi stressar mer och mer på jobbet är glasklart. De korta sjukskrivningarna ökar med 10 procent – årligen. Stress och arbetsrelaterad psykisk ohälsa är den största boven, visar siffror från Arbetsmiljöverket. Förutom att individerna blir lidande slår ohälso- och frånvarotalen också skoningslöst mot företagens produktivitet och resultat.

Jane Skullman, vd för Mindful Business, lär ut mindfulness till ledare och företag som ett sätt att vända den nedåtgående spiralen och få ett bättre klimat på arbetsplatsen.

– När du är stressad utnyttjar du inte din fulla kapacitet och din arbetsglädje minskar avsevärt. Ineffektivt multitaskande och svårighet att koncentrera sig på sina uppgifter blir följden av detta. 

Inte sällan kan stress uppstå på ledningsnivå, särskilt i tider av förändring och omorganisation.

– Det räcker med att en orolig chef smittar resten av ledningsgruppen, som i sin tur för det vidare till de andra arbetstagarna. Innan du vet ordet av sitter en organisatorisk stress fastgjuten i väggarna på företaget; det pratas bakom ryggar, sjukskrivningarna blir fler och resultaten faller. Det blir rent ut sagt livsfarligt för företagen. Så fort negativ stress börjar sprida sig börjar även företagen förlora pengar.

Du lär ut mindfulness som ska hjälpa företagen att råda bot på stressen. Varför?

– Våra hjärnor är i behov av kontinuerliga pauser och ”reality checks.” Det är därför många går till gymmet och springer: för att rensa hjärnan och slappna av. Mindfulness handlar om samma sak, att rensa hjärnan på tankar och bli mer närvarande. Detta blir viktigare när kulturen vi lever i blir allt mer digitaliserad och vi tar emot information i en allt snabbare takt. Precis som datorer blir även vi slöa efter en tids informationsbearbetning, och då krävs en omstart.

Hur funkar det, rent konkret?

– Mindfulness behöver inte vara svårare än att du reser dig från datorn, går och hämtar en kaffe och tänker över din situation. Är du verkligen stressad? Hur mår du? Stress är upplevelsen av tidsbrist. Det finns också mängder av övningar du kan göra för att bli mer närvarande i nuet. Observera din andning, känn din plats i rummet, notera dina omgivningar. Använd dina sinnen!

Vilka företag gynnas av att erbjuda mindfulness?

– Alla. Morgondagens ledare har mindfulness på schemat. Det kanske inte kommer heta just ”mindfulness”, men hur vi hanterar medarbetarnas hjärnor kommer alltid vara en hygienfaktor. Det här är inte en fluga, utan en lika självklar aspekt av företagshälsa som fysiska åkommor.

Jane Skullmans tips: Så för du in mindfulness på ditt företag.

  • Informera dig om vad mindfulness faktiskt innebär. Var öppen för att det är ett viktigt verktyg – och inte en skojig filosofi. Gå på föreläsningar, utbildningar och workshops.
  • Gör mindfulness-rasten till en – gärna daglig – rutin. Låt arbetsplatsen vara helt knäpptyst i tio minuter och ge medarbetarna tid att slappna av och släppa tankarna.
  • Börja ”checka in” till möten. Inte på Facebook, utan med dig själv. Känner du bordet, stolen och soffan? Var har du dina tankar? Kan du släppa intrycken från förra mötet? Vi är närvarande cirka 30 procent av mötestiden. Om du ”checkar in” blir du mer fokuserad och kan få upp den siffran till 60-70 procent.
  • Ta in en coach som hittar naturliga pauser för dina medarbetare under arbetsdagen och hjälper er att få igång rutinen med en mindfulness-rast.
  • Informera om vikten av att koppla bort yttre faktorer som mejl och mobiler – allt som plingar och blinkar. Sådant tar dig ur ditt fokus omedelbart – och det tar tid att komma tillbaka i ditt ”flow.”

 

En enkel övning i mindfulness som hjälper dig att komma igång:

”Sitt ner och observera din andning eller ett ljud under tio minuter. Hjärnan har en ”bugg” som gör att den inte kan vara i en tanke samtidigt som den är i ett sinne som känsel, hörsel eller smak. När du under dessa tio minuter helt fokuserar på valt sinne hjälper du både din kropp och din hjärna till vila och återhämtning samtidigt som du ger den en chans att starta om i ett mer effektivt läge. Det funkar på samma sätt som när du startar om din dator”