Inspiration I en värld där de digitala kanalerna i dag är fler än någonsin kan det vara svårt att hitta rätt kandidater. Charlotta Nordström är ansvarig för digitala kanaler hos Proffice Group. Här delar hon med sig av sina råd.

Som arbetsgivare är man ständigt på jakt efter den bästa kandidaten. Och det är sällan som personen snubblar rätt ner i knät på dig, det kan krävas en hel del jobb för att hitta den rätta.

– Att annonsera på jobbsajter ger ofta resultat men ju mer kvalificerad och specifik den annonserade tjänsten är, desto färre ansökningar får man generellt. Då är det viktigt med ett stort nätverk och kunnighet för att hitta kandidaterna på annat sätt, säger Charlotta Nordström som är digitalt ansvarig på Proffice och ansvarar för att hitta rätt digitala kanaler för att nå kandidater. Hon menar att kandidatsökandet har förändrats mycket de senaste åren.

– Platsannonseringen har i väldigt hög grad förflyttat sig från traditionell annonsering i morgontidningar till nätet.  I dag ligger absolut störst  fokus på digitala lösningar.

Charlotta menar att det finns många fördelar med att annonsera digitalt, dels för att kandidaterna numera finns online, och dels för att man lättare kan mäta utfall och justera annonsen om man ser att ansökningarna uteblir.

– Det är en stor fördel att kunna justera annonsen under resans gång, se hur många visningar annonsen har och hur många som ansöker. På så sätt får man också bra koll på vilka medier som funkar för vilka tjänster.

Vem du letar efter avgör var du bör annonsera

I dag är de digitala kanalerna fler än någonsin, så var  börjar man leta?
– Det beror helt på vilken tjänst det är man söker kandidater till. Det är alltid bra att synas i breda kanaler i kombination med mer nischade kanaler med fokus på just den specifika yrkesgruppen.

Charlotta Nordström påpekar också att tiden är en viktig aspekt. Har man till exempel bråttom att hitta en ny medarbetare så är det alltid bra att kommunicera på de stora jobbsajterna eftersom det där rör sig folk som faktiskt aktivt söker jobb.

Även sociala medier funkar bra för att annonsera jobb och nå lämpliga kandidater.

– Vi letar ofta i kanaler som Linkedin och Facebook, där finns folk som kanske inte söker jobb just nu men som vid rätt erbjudande ändå kan bli intresserade. Om du har ett stort nätverk är det lätt att nå ut via sociala medier, och det är ett bra sätt för att få spridning på en annons speciellt eftersom man kan rikta den utifrån målgrupp. För även om personen som läst annonsen inte är intresserad så kanske den taggar någon annan i sitt nätverk som är det och passar för tjänsten. Och vi ser i vår ansökningsstatistik att det ger resultat, fler och fler ansökningar kommer in via sociala medier.

Det är sällan det funkar att bara leta i en kanal

Det gäller att tänka på sin målgrupp, menar Charlotta.
– A och O är att göra en ordentlig kartläggning rörande vem man söker och var den personen kan finnas, innan man lägger ut en annons. Ibland kan man önska att det fanns en enda kanal som alla kandidater besökte för att veta att man som arbetsgivare inte ska gå vilse i annonsdjungeln och missa några toppkandidater, men så ser verkligheten inte ut. Därför måste den som rekryterar i dag lägga ner lite mer tid och energi på att analysera sin målgrupp och vara noga i sitt val av kanal.

Glöm inte att vara varsam när du arbetar med sociala nätverk

Charlotta Nordström påpekar dock att du alltid ska ha i åtanke att Facebook och LinkedIn för den stora massan är privata kanaler. Var varsam i din kontakt och tänk på att den du kontaktar kanske inte alls är intresserad av att lämna sin nuvarande arbetsgivare.