Kunskap Har du också hört att du behöver tänka sökmässigt när du skriver platsannonser? Men känner dig lite osäker på vad som menas egentligen. Proffice Groups webbexpert Charlotta Nordström reder ut begreppen och ger dig tips.

I dagens digitala samhäller är sökmotoroptimering A&O för dom som jobbar med webb. Sökmotoroptimering (SEO) av webbplatser och kampanjsidor innebär att man anpassar sin sajt för att komma så högt upp som möjligt i sökmotorernas träfflistor. Genom att komma högt upp på relevanta träfflistor ökar chansen att kunna locka besökare till din egen webbplats. Eftersom de har sökt efter just det du har att erbjuda är de naturligtvis extra intressanta besökare.

Det blir även intressant att tänka ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv när du skapar platsannonser på nätet. Allt ska gå snabbt idag och istället för att gå in på sedvanliga rekryteringssajter blir det vanligare att man googlar* direkt efter jobb man är på jakt efter, t ex "inköpschef malmö".

Sökmotoroptimering görs både ur ett tekniskt och ur ett innehållsmässigt perspektiv. Det tekniska är rätt krångligt för den oinvigde men när det gäller innehållet finns det mycket du kan göra själv. Här kommer några tips:

1. Vad är din målgrupp på jakt efter? Tänk efter vilken målgrupp du har för platsannonsen (det måste du ju göra i vilket fall). Tänk dig in i deras situation. Om de skulle googla för att hitta den typen av jobb du erbjuder, vilka ord skulle de använda då? Enklast är att prova sökfraserna själv och kolla vad du får upp.

2. Vad innehåller din platsannons? Titta över innehållet i din platsannons. Är innehållet detsamma som det du tror att dina potentiella kandidater letar efter? Finns din målgrupps sökord med i rubrik och brödtext?

3. Var specifik Tänk på att många begränsar sina sökningar genom att göra dem väldigt specifika. En sökning skulle exempelvis kunna se ut så här: "Ekonomichef konsultföretag Östersund" Det kan alltså vara en bra idé att ta med relevant information redan i rubriken och inte bara förlita sig på standardiserade faktarutor, eftersom innehållet i dessa rutor inte alltid läses av sökmotorerna.

 

* Förutom Google finns det naturligtvis andra sökmotorer som kan vara av intresse. Google råkar bara vara störst, men det går också lite mode i vilken sökmotor man använder och olika målgrupper använder olika sökmotorer.