Tips Oavsett om du är ny i gamet eller gammal i gården lönar det sig att ha bra relationer med kollegorna. Här är tipsen som gör dig mer poppis än den nya kaffemaskinen.

Snacka utan baktankar. Fråga inte bara vissa kollegor när du behöver hjälp med något. Se också till att underhålla ditt sociala konto; visst, de flesta har det stressigt, men försök att ta dig tid att småprata även när du inte har något att vinna på ert samtal. Risken är annars att du blir känd som en stor egotrippare som bara nedlåter sig till att höra av sig när du behöver hjälp.

Säg hej till ALLA. Det låter nästan för banalt för att ens behöva sägas, men faktum är att ett bortglömt hej kan sitta kvar längre än du vill tro. Så hälsa på alla dina kollegor, och säg hej då när du går hem. Det bidrar till att alla känner sig sedda.

Var en räddare i nöden. Om en kollega sitter tajt till, fråga om det är något du kan hjälpa till med. Du kammar hem massor av poäng – oavsett om du faktiskt kan hjälpa till eller inte. Bara att du ställer frågan och erbjuder din hjälp visar att du är lyhörd och ser till arbetsplatsens och kollegornas bästa.

… men våga också säga nej. Det är lätt att den goda viljan vinner över förnuftet. Om du på förhand vet att du varken har tiden eller kompetensen att hjälpa en kollega, säg då inte ja när du får frågan. Du gör både dig själv och kollegan en rejäl björntjänst. Inse dina begränsningar och passa istället på att be chefen om kompetensutveckling så du kan bistå nästa gång det behövs.

Bjud in. Det är lätt att det bildas ”klickar” på en arbetsplats men se till att ta tillfället i akt att lära känna alla. Våga luncha med olika kollegor med jämna mellanrum. Om du brukar äta med samma personer varje dag, bjud åtminstone med er andra och vidga era vyer lite. Lunchen och fikarasterna är viktiga för sammanhållningen.