Inspiration Karriärlystna medarbetare har en tendens att söka sig vidare bland arbetsgivarna. Men så behöver det inte vara, menar Marie Eriksson, VD på Dfind IT. – Ledarskapet har stor betydelse, säger hon.

– Det finns alltid människor som vill göra karriär, men det betyder olika saker för olika personer. Förr i tiden handlade det ofta mer om att nå en hög position och leda ett stort företag, medan det i dag kan betyda att till exempel specialisera sig inom ett visst område eller bli riktigt duktig inom sin nisch, säger Marie

På samma sätt har karriärvägarna förändrats genom åren. Guldklocka efter 25 år är inte längre typexemplet i våra CV:n och för många är ett snabbt steg på karriärstegen synonymt med att byta arbetsgivare.

– Det finns de som har gjort fina karriärer i ett och samma bolag, men många andra har hoppat runt bland olika arbetsgivare och utvecklats på det viset. Allt beror på vad personen själv försöker uppnå. Vissa stävar efter en så hög lön som möjligt, andra efter mer ansvar och somliga efter att specialisera sig ännu mer, säger Marie och fortsätter:

– Många har lite bråttom i dag och tror att det automatiskt är ett steg upp att byta arbetsgivare, men riskerar i och med det att missa möjligheter hos den befintliga arbetsgivaren, som på sikt hade kunnat leda till en ännu bättre karriär. Som medarbetare är det viktigt att våga berätta om sina mål och ambitioner, och som ledare att uppmuntra det och försöka tillmötesgå dem.

Först och främst: alla kan inte stanna

Den första insikten för dig som arbetsgivare är lika enkel som självklar. Alla medarbetare varken kan eller vill bli kvar inom samma företag för all framtid.

– De du ska jobba för att behålla är de som delar företagets värderingar och vill fortsätta att vara med och bidra till verksamheten. Och dem är det verkligen värt att jobba för, säger Marie.

Hon vet hur det är att leda medarbetare som är eftertraktade. IT-marknaden är i särklass den med störst kandidatbrist i dag och hennes personal får i regel jobberbjudanden från konkurrenter och kunder varje vecka.

Ett starkt ledarskap är det viktigaste

I slutändan är det mycket som kan påverka om en enskild medarbetare vill gå vidare eller inte. Arbetsmiljön, gruppsamansättningen samt hårda siffror som lön, semester och övriga förmåner, för att nämna några. Men som med så mycket annat spelar ledarskapet en stor roll, och påverkar ofta övriga faktorer. Marie menar att det är viktigt att lägga in både hjärna och hjärta i din ledarstil.

– Framför allt på senare år har hjärtat blivit väldigt viktigt för många.  Att du som ledare visar att du bryr dig om dina medarbetare, lyssnar på dem och gör ditt bästa för att hjälpa dem att nå dit de vill.

Att regelbundet och systematiskt stämma av i medarbetarsamtal hur personalen mår, vad deras mål är och vad som har hänt sedan sist är också ett viktigt verktyg.

– Som ledare måste du vara lyhörd, vill en medarbetare utvecklas eller anta nya utmaningar är det ditt uppdrag att se till att det händer genom att gemensamt med personen lägga upp en långsiktig plan och sedan kontinuerligt följa upp den. Det är väldigt viktigt att erbjuda möjligheter till utveckling, men också att vara medveten om att alla inte konstant vill utvecklas. I faser har vi mycket vid sidan av arbetet som måste få ta fokus, säger Marie.

När det inte går – avsluta snyggt

Ibland är det dock oundvikligt att en medarbetare bestämmer sig för att gå vidare i karriären. Och då är det viktigt att inte låta det förstöra relationen till medarbetaren.

– Du måste alltid tänka långsiktigt och se till organisationens bästa. Efter en noggrann intern genomgång kanske det visar sig att ni inte kan erbjuda det medarbetaren önskar, då är det bästa som går att göra att hjälpa personen vidare med en rekommendation och en gedigen avtackning, säger Marie och avslutar:

– I bästa fall, och det är inte helt ovanligt, skaffar personen sig nya erfarenheter och väljer att komma tillbaka till er vid ett senare tillfälle. Bra avslut bidrar också till en bättre stämning internt – den dag jag själv väljer att sluta vet jag att jag kommer att bli respektfullt behandlad.