Krönika Hur skulle resultatet bli om kontaktannonser skrevs på samma sätt som platsannonser. Eller borde vi skriva platsannonserna som kontaktannonser?

Mellan varven har jag perioder när jag på tåget på väg till jobbet lusläser platsannonser. Inte för att jag är på jakt efter en nytt jobb, men för att jag letar efter nytänkande/kreativa/varumärkesbyggande platsannonser.

Jag kan inte påstå att jag det är särskilt ofta jag hittar något som får mig att tappa hakan vilket förvånar mig. Trots att det faktiskt kostar pengar, ofta ganska mycket, att platsannonsera så verkar alltför många arbetsgivare fortfarande tycka att en arbetsbeskrivning är en utmärkt platsannons. Samtidigt storsatsar dejtingsajterna för att locka kunder och alltfler svenskar sitter hemma och filar på sina kontaktannonser för att få så relevanta och/eller många napp som möjligt. Jag har roat mig med att tänka på hur det skulle se ut om kontaktannonser skrevs på samma sätt som platsannonser. Nu medger jag att jag gissar vilt men jag har svårt att tänka mig att en kontaktannons som inspireras av en platsannons skulle vara särskilt framgångsrik. Eller vad tror du?

”Nu går jag vidare mot nya mål och söker en ny partner. Min förra partner har gått vidare mot nya utmaningar och jag söker nu hans efterträdare. Som min partner kommer du få en viktig roll i min framtida lycka och du kommer (inom rimlighetens gränser) själv att få vara med och sätta upp strategiska mål för att ta vår relation vidare.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:

  • Representera vid parmiddagar (jag ser gärna att du redan har ett etablerat nätverk med trevliga vänner).
  • Se en oöverstiglig mängd romantiska komedier.
  • Storhandla på både Ikea och Ica Maxi.
  • Vara mig behjälplig med viss tekniksupport.

 

För rätt person finns möjligheten att gå vidare i förhållandet genom att ge mig en bunt rara barn, vilket innebär att du alltså även kan få utvecklas inom en spännande (om än en smula krävande) papparoll.

Jag söker dig som har dokumenterad erfarenhet av lyckade och seriösa förhållanden, ser du bra ut och har goda erfarenheter av att handskas med trilskande svärföräldrar är det meriterande.”

Nej, det känns inte särskilt lockande va? Jag tror att det är bättre att platsannonserna hämtar inspiration från kontaktannonserna i stället. En kort och säljande beskrivning av företaget och en kort, men målande beskrivning av vem man letar efter.

Och precis som i platsannonser kan det vara lägligt att inte göra kravlistan alltför gedigen eller orimlig. Tanken med annonsen är ju att väcka intresse, inte att gå på avslut.

Yvonne Dahlberg, Proffice