Tips Klockan slår hemgång och din hjärna känns slutkörd. Ändå sitter du där med känslan av att du inte har fått något gjort. Här är de tre distraktionsmomenten som lägger krokben för din produktivitet – och tipsen på hur du tacklar dem.

Sociala medier, direktmeddelandefunktioner och en mobiltelefon som aldrig tiger. Där har vi de största skurkarna som ständigt vinner kampen om vår uppmärksamhet. Sociala, digitala plattformer är guds gåva till den moderna människan. Vi tillåts ta del av nära och käras liv, även när de är långt borta. MEN lika glada som vi blir när vi ser bästa vännens lilla bäbis jollra på Instagram - lika irriterade blir vi av internettrollande och allas förljuget lyckliga och perfekta liv som målas upp i sociala medier. Negativa känslor som dränerar dig på energi. Den energi du borde använda till att göra ditt jobb. För att inte tala om direktmeddelandefunktioner och telefonen som plingar som stör dig i ditt arbete när du (till slut) kommit igång. Karriärsajten Workawesome har sammanställt en första hjälpen-lista för att komma ur split-focus-träsket.

Så tacklar du distraktionerna

  1. Gör en känsloinventering.Att ta ett break och kolla Pinterest eller andra kanaler för lite inspiration är toppen, men att göra det hela tiden hindrar dig från att komma in i jobbflowet. Nästa gång du kommer på dig själv med att spendera en oplanerat lång stund i sociala kanaler, prova med att skriva ned vilka känslor som uppstår. Gör sedan samma sak, när du faktiskt gjort något och jämför sedan anteckningarna. Du kommer att bli förvånad över hur bra det känns att faktiskt skapa något själv i jämförelse med att se eller läsa om vad andra gjort.
  2. Muta dig själv. Att tråla flödet är ingen mänsklig rättighet – prova istället med att se det som en belöning. Varför inte när du gjort ut den där stora bökiga fakturan? På så vis får du jobbet gjort och ditt lystmäte mättat.
  3. Logga ut och spara INTE ditt lösenord. Det kan låta banalt, men att inte ha Facebook-sidan uppe minskar drastiskt risken att du ska frestas att titta in. Behöver du dessutom logga in, höjs ribban lite vilket gör att det inte blir lika lätt att trilla dit.
  4. Var tydlig med att du är upptagen. Multitasking och ett växlande mellan olika arbetsuppgifter med hög frekvens dödar ditt fokus. Sätt din status på ”busy” eller ”offline”, på Skype, Lync eller andra direktmeddelandefunktioner. Och svara för guds skull inte när denna status är påslagen. Det signalerar till dina medarbetare att du inte menar allvar när du förmedlar att du har något viktigt för dig. Är det viktigt på riktigt och ni sitter på samma ställe – gå och prata med personen ifråga personligen. På så vis får du en snabbare och mer effektiv kommunikation – och en bensträckare på köpet.
  5. Bryt vanan. Låt oss vara ärliga. De flesta av oss är i princip sammanväxta med vår smartphone. Prova själv en mobilfri vecka och se hur det känns, att vara beroende av ständig information är lika illa som något annat missbruk. Men för att vara effektiv på jobbet behöver du inte ens vara drastisk och gå ”cold turkey”. Prova att lägga mobilen utom räckhåll och i flygplansläge i en timme till att börja med och trappa sedan upp tiden. Du kommer garanterat att märka skillnad i hur mycket du får gjort.

 Få koll på surfet!

RescueTime noterar hur många minuter och timmar du ägnar på olika webbsidor. Genom att svart på vitt se hur mycket tid du faktiskt lägger på sociala plattformer kan du bli motiverad att få pli på dig själv.

MinutesPlease En enkel app som låter dig sätta en maxtid på en (eller flera) URL:er. När tiden gått ut, kommer en påminnelse om att din tid är ute. (Glöm bara inte att ändra inställningarna för browsern för att tillåta popup-fönster).