Krönika Att vi människor har spenderat stor del av våra liv med att jobba är inget nytt. Det gjorde vi som jägare under stenåldern och det gjorde vi som handelsresande under Hansatiden. Då var båten vårt kontor och det företag som hade den mest moderna båten hade förmodligen lättare att attrahera rätt medarbetare än konkurrenten vars båt inte var av senaste modell.

Så har det fortsatt än idag och på grund av globaliseringen är förmodligen konkurrensen om personal större än någonsin. Idag konkurrerar Ericsson i Kista om samma personal som Google i Silicon Valley. Så var det varken på stenåldern eller på Hansatiden.

Det man därför kan konstatera är att kontoret har blir mer och mer av en konkurrensfaktor när företag rekryterar och tävlar om att attrahera den skarpaste kompetensen.

Idag investerar företagen inte sällan miljarder för att överglänsa varandra. Inte oväntat bygger företag som Google, Apple, Spotify, Facebook och Adidas spännande huvudkontor.

På Adidas huvudkvarter i Tyskland finns exempelvis ett 5 000 kvadrameter stort atrium, där broar går kors och tvärs. Jongno Tower i Seoul i Sydkorea är ytterligare ett exempel på ett spektakulärt kontor. Skyskrapans överdel hänger nämligen fritt i luften.

På Googles nya kontoret i London finns klättervägg och fotbollsplan inomhus, park på taket, utomhuspool, cykelgarage och cykelbana rakt ner i källaren. Som på alla Googlekontor finns dessutom väggmålningar, kojor, tvspel, biljardbord och pianon. Det har till och med gjorts spelfilm med Googles kontor som viktig komponent (The Internship, 2013, med bland andra Owen Wilson och Vince Vaughn).
Snacka om employer branding!

Sammanfattningsvis kan man konstatera att kontoret har olika uppgifter. Förutom att inspirera till gott arbete bör kontoret förstås även vara säkert, erbjuda bra ergonomi och arbetsmiljö i stort. Det viktiga för företag att tänka på är hur som helst att kontoret är en av de viktiga konkurrensfaktorerna när det gäller att attrahera arbetsmarknadens talanger.

Det tål att tänkas på.

Christian Albinsson, redaktör Oh My