Tips Som medarbetare får du ofta höra vad du behöver förbättra ovanifrån, men vilka verktyg finns för chefens utveckling? Nina Walldal är Learning & Development Manager på Proffice och arbetar dagligen med utbildning och utveckling av ledare.

– Att vara ledare och ha förtroendet att leda andra människor innebär också ett större ansvar att leda dig själv. För att över huvud taget kunna leda behöver du en medvetenhet om dig själv och inte förutsätta att du är perfekt. Det kräver att du hela tiden jobbar på att utvecklas i din roll, säger Nina, och fortsätter:

– Som chef har du alltid tre bollar i luften, din verksamhet, dina medarbetare och dig själv, och det gäller att aldrig tappa fokus på någon av dem.

Kommunikation av olika typer är ofta lösningen

För medarbetare är medarbetarsamtal en vanlig väg till utveckling, där styrkor och svagheter hos individen kan identifieras och lyftas. Och för chefer behöver det inte vara på ett särskilt annorlunda sätt, menar Nina.

– Genom medarbetarundersökningar kan ledare få mycket värdefull feedback från sina medarbetare, har man arbetat flera år kan man också jämföra med tidigare år för att få ett sätt att mäta sin utveckling.

Det viktiga är att investera tiden och engagemanget det kräver att skapa ett öppet samtalsklimat, och att vara ödmjuk inför det som kommer fram.

– Är du inte intresserad av resultatet eller känner dig färdig redan innan du tagit del av det så är det ingenting värt. Men lägger du ned tid på att genomföra workshops där ni  kan diskutera vad som kommer fram och ger dina medarbetare förutsättningar för att komma med konstruktiva förslag på förbättringar så är det ett effektivt sätt för dig att förbättras i din roll.

Skapa nätverk och plocka russinen ur kakan

Ödmjukhet och att kunna inse sina egna brister är alltså en förutsättning för utveckling. När du väl vet vad dina svagare sidor är kan du istället lägga tiden på att förbättra dem.

– Identifiera personer som du arbetar eller har arbetat med som du själv tycker är duktiga ledare. Det är inget konstigt med att säga ”Jag tycker att du är bra på det här, och det skulle jag vilja bli bättre på”.  Olika ledare har olika förmågor, sträva efter att lära dig det bästa av de bästa.

Var också noggrann med att vårda relationer till tidigare medarbetare och att hålla kommunikationsvägarna öppna. Det är värt ansträngningen för att kunna fortsätta ha en givande relation med de personer du kan lära dig av.

Gör ingenting utan att överväga varför och hur

Oavsett vad det handlar om, lönesamtal, medarbetarsamtal eller månadsuppföljningar, är slentrian och rutin en vanlig, men farlig fallgrop. När du gör på ett visst sätt för att det har fungerat bra de senaste gångerna är du ute på hal is.

– Försök alltid att utvärdera hur du gjort tidigare och att förbereda dig på bästa sätt inför nästa gång. Visa till exempel dina medarbetare att du har en inblick i deras situation och lönehistorik under ett lönesamtal. Lägg helt enkelt lite extra i varje moment, säger Nina och avslutar:

– Det är viktigt att förstå att som överordnad är det många som ser dig och hur du arbetar med ditt ledarskap. Därför måste du alltid visa en vilja till förändring och förbättring.