Inspiration En bra ledare uppmuntrar medarbetarna året runt. Men när semestern är över och höstmörkret hägrar kan det vara extra viktigt. Organisationskonsulten Marijana Barisic vet hur du ska resonera när du inspirerar.

Håll inte låda, lova inte för mycket och ta hand om dina medarbetare året runt, istället för att göra en offensiv. Det är organisationskonsulten Marijana Barisics tips till dig som vill ge medarbetarna en morot efter semestern.
– Det är populärt att köra kick-offs i syfte att ge energi. Det kan vara bra, men man behöver vara uppmärksam på att om man inte har tagit hand om sina medarbetare under den gångna perioden, kommer en kick-off inte att vara så givande. Så regelbundet omhändertagande av medarbetarna är förutsättning nummer ett.

Hon påpekar att många chefer tycker om att stå på scen, men att det är viktigare att lyssna på medarbetarnas synpunkter än att själv lägga ut texten.
– Det man absolut inte ska göra är att ställa sig i centrum och hålla ett föredrag om sina egen vision inför hösten. Tänk på att vi presterar bäst när vi känner oss inkluderade och har möjlighet att påverka. Så var noga med att ta medarbetarnas feedback på allvar och åtgärda problem som påverkar produktiviteten, så som till exempel konflikter eller stress. Allt kan inte lösas över en natt, men man kan alltid göra något. Men lova enbart sådant du kan hålla, och var realistisk! säger Marijana Barisic, och tillägger att ett bra sätt att ge motivation i allmänhet är att ge positiv feedback på medarbetarnas små vardagsinsatser, som annars riskerar att gå obemärkta förbi.
– Se till att uppmärksamma alla bra småsaker dina medarbetare bidrar med, även om de inte alltid direkt är knutna till prestation. En medarbetare som sprider glädje eller fixar små grejer bör höra att det uppskattas.

Fem tips när du ger medarbetarna höstmotivation

  1. Visa respekt och tacksamhet till dina medarbetare.
  2. Gör en plan för åtgärder som reducerar vantrivsel och minskad effektivitet och produktivitet.
  3. Involvera medarbetarna i planeringen av kommande aktiviteter.
  4. Låt medarbetarna höra vad du uppskattar hos var och en.
  5. Vänd blicken inåt och var öppen för medarbetarnas feedback.