Undersökning Att marknadsföra dig som en löpentusiast i CV:t ökar dina chanser att få jobb. Det är åtminstone vad vi tror, enligt en ny undersökning. Hur mycket fritidsintressen egentligen påverkar jobbjakten är fortfarande oklart. Men en sak är säker: vi svenskar gillar att framställa oss själva som hälsosamma.

Det är TNS Sifo som på uppdrag av Sveriges ledande tidskriftsförlag studerat vad vi svenskar tror påverkar våra karriärförutsättningar. Att bygga ett personligt varumärke där du upplevs som en friskus spelar stor roll för potentiella arbetsgivare. Det tror vi åtminstone. 21 procent tror att ett intresse för hälsa och friskvård gör dem mer attraktiva på arbetsmarknaden. Den trenden syns extra tydligt bland unga kvinnor där en dryg tredjedel upplever att det spelar in.
– Det här hänger så klart ihop med den ökade medvetenheten kring kost, motion och en sund livsstil. Allt fler intresserar sig för de här frågorna – något som också märks i medierna. Tidningarna har väl aldrig skrivit så mycket om hälsa som de gör nu. Här tycker jag att vi journalister har ett stort ansvar. Vi ska vara sakliga och balanserade så att vi inte bidrar till någon form av hälsohets, säger Liselotte Stålberg, chefredaktör för hälsomagasinet MåBra, i ett pressmeddelande.

Och löptrenden slår alla rekord, inte bara bland faktiska löpfanatiker. Är du mellan 30 och 49 år ökar chansen att du skriver att du är intresserad av löpning och jogging på ditt CV (oavsett om du faktiskt är det), detta då 16 procent i den kategorin tror att det ter sig attraktivt i arbetsgivares ögon.

Topp 5 – intressena vi tror ser bra ut i CV:t

  • Hälsa och friskvård: 21%·
  • Ekonomi, aktier och fonder: 17%
  • Litteratur, skrivande och läsning: 17%
  • Politik, näringsliv och samhälle: 15%
  • Friluftsliv och äventyr: 15%

Svenskars intressen i siffror

  • Varje svensk har i snitt sex intressen
  • I snitt ägnar vi 53 minuter om dagen och lägger 1 012 kronor i månaden på våra intressen
  • Tre av fyra svenskar tycker att andra personer blir mer intressanta om de har ett intresse.
  • Svenskarnas vanligaste intressen är musik (38 %), litteratur, läsning och skrivande (37 %), resa (36 %), film (34 %) och mat (31 %)
  • En av tio har intressen de undviker att prata om. En fjärdedel av de unga männen i undersökningen undviker till exempel att prata om att de är intresserade av dator- och tv-spel och 19 procent av kvinnor över 50 år nämner ogärna att de är intresserade av politik, näringsliv, samhälle och religion.