Noterat När arbetsmoralen sviktar kan spel locka fram den igen. Ny forskning visar att om man presenterar arbetsuppgifterna som utmaningar i ett spel kan det skapa fördelar för såväl den anställde som för företaget.

Att spela fram motivationen på din arbetsplats kallas för att "spelifiera" företaget. Det innebär att ni kan få ny kunskap samtidigt som ni utvecklar företaget genom att leka. För bara den positiva förväntan inför att spela spel på jobbet räcker för att höja medarbetarnas engagemang och motivation, enligt den danske forskaren Andreas Lieberoth vid Århus universitet. För tidningen Chef förklarar Lieberoth att spel har två viktiga funktioner.
– För det första signalerar spel att något intressant, spännande och roligt är på gång. Även om huvudaktiviteten innehåller arbetsuppgifter får det folk att börja leka. Det andra är att spelmekanismerna som berättelsen, uppdraget, tävlingsmomentet utmanar användarna att sträcka sig lite längre och testa nya strategier. Det håller dem nyfikna och ger dem en känsla av självbestämmande och att de åstadkommer något inom spelets ram.

Lieberoths forskning får även stöd från Business Insider som säger att "gamification" kan öka förmågan till inlärning med så mycket som 40 procent. Samtidigt spår världens största sammanslutning för teknikinnovation, IEEE, att spel kommer att vara integrerade i mer än 85 procent av våra arbetsuppgifter och andra dagliga aktiviteter inom fem år. Goda nyheter för alla spelfans med andra ord.