Tips Jobbannonser på Facebook och twittrande vd:ar. Sociala medier har seglat upp som en given plattform i jobbjakten. Proffices digitala expert Charlotta Nordström tipsar om hur du använder de digitala kanalerna för att landa nästa jobb.

Olika nätverk fyller olika syften

Charlotta Nordström har följt utvecklingen med stort intresse och kan konstatera att sociala medier får allt större betydelse både när det gäller rekryteringsprocessen – men också hur kandidater och företag kommunicerar med varandra.

Vilket är den mest effektiva kanalen om jag är ute efter ett jobb?

– Helt klart Linkedin eftersom det är ett uttalat karriärnätverk. Där kan det även finnas jobb som inte annonseras på några andra ställen. De har dessutom precis släppt en specifik jobbsökar-app.

Och den minst effektiva?

– Det beror på vad man är ute efter. Vill man få kontakt med företag är alla sociala medier bra då de flesta företag finns i de flesta kanaler. Twitter är nog generellt den sämsta när det gäller "rent jobbsök", men är dock desto bättre för att bygga varumärke och skapa opinion. Twitter är ju också en bra kanal för den som vill hålla koll på vad nyckelpersoner inom olika företag och branscher sysslar med.

Expertens 5 tips

1, Tråla alla flöden. Om du är desperat efter jobb och behöver få ett nu, nu, nu så gäller det att tråla igenom alla kanaler, inte bara LinkedIn och Facebook. Börja följa bemanningsföretag, platsbanken, jobbsajter, intressanta företag och glöm för allt i världen inte karriärsajter, där spännande annonser kan dyka upp bredvid nyhetsflödet.

2, Följ dina favoriter. Är du ute efter en viss typ av tjänst bör du identifiera vilka företag som kan erbjuda den. Se sedan till att börja följa dina drömarbetsgivare i alla kanaler. Kolla noggrant på deras karriärsidor och börja följa deras flöden i sociala medier. På så vis får du inte bara reda på när spännande tjänster annonseras ut, du kan även framstå som påläst och proffsig på en eventuell intervju.

3, Ta kontakt. Sociala medier är ett utmärkt kommunikationsverktyg när du vill reka läget. Linkedin är ju ett karriärnätverk, en optimal kanal för att känna sig fri att ställa frågor utan att upplevas som påträngande. Varför inte kontakta chefen för den avdelning där du är intresserad av att jobba? Kanske visar det sig till och med att du har någon bekant som jobbar på företaget?

4, Fyll på din Linkedinprofil. Innan du börjar kontakta folk bör du se till att din Linkedin är komplett och lättöverskådlig med alla dina tidigare, relevanta roller och en kort beskrivning av dem. Lägg också gärna till en "summary" och se till att du har en vettig och professionell profilbild.

5, Tvätta din digitala profil. I stort sett alla du kontaktar angående nytt jobb (i synnerhet rekryterare) kommer att googla dig. Se till att tvätta din digitala profil. Kolla igenom dina profiler och avtagga de bilder som du känner är olämpliga för en arbetsgivare. Se också gärna över dina statusuppdateringar och vad som står där. Kolla igenom dina Instagram- och Twitterflöden så det inte finns några konstigheter. Tänk på att det här är det första intrycket du gör på din potentiella arbetsgivare och du kommer aldrig få en andra chans till det. Kanske är det till och med läge att ändra åtkomstinställningarna och byta från offentlig profil till privat?