Porträtt När Erik Björk chefar faller sällan saker mellan stolarna. Framgångsreceptet är tydlig kommunikation som gör att alla trivs på arbetsplatsen.

– Vi har alltid bra stämning på jobbet, säger Erik

Erik Björk är konsult hos Proffice och arbetar som arbetsledare på ett större lager i Eskilstuna där ingen dag den andra lik. Han har ansvaret för Proffices timanställda. Ett jobb som onekligen kräver stenkoll på läget. 

– Mitt jobb är bland annat att boka ut konsulter efter behov och se till att de är på rätt ställe vid rätt tidpunkt. 

Erik började själv sin bana som timanställd på Proffice för tre år sedan. När han efter ett par månader blev erbjuden ett jobb som arbetsledare, var han inte sen att tacka ja.

– Det händer nya saker och jag får träffa nytt folk varje dag. Det är ett utvecklande arbete och jag trivs väldigt bra.

På vissa arbetsplatser kan det ibland märkas en viss uppdelning mellan fastanställda och konsulter. Det är inget som Erik Björk märker av.

– Jag tror det beror på att behovet av personal svänger så mycket från dag till dag här och att de vet att de är beroende av snabb bemanning. Det gör att de uppskattar kompetensen mer, vilket är kul att se. Att vi på Proffice även ser till att personalen vi utbildar till jobb har rätt attityd och arbetsmoral bidrar också till den överlag positiva inställningen till inhyrning bland den ordinarie personalen.

En av utmaningarna med hans jobb är att personalstyrkan ser olika ut från dag till dag.

– Jag försöker få var och en att trivas, känna sig som en i teamet och få förutsättningar för att göra ett bra jobb. Oavsett om man jobbar några enstaka dagar i månaden eller flera dagar i veckan så ska alla få chansen att göra sitt bästa, säger Erik Björk och menar att nyckeln till det ligger i kommunikationen.

– Det är viktigt att alla får rätt information på en gång. Jag försöker alltid vara tydlig och alltid ha kanalerna öppna. Alla ska känna att de är välkomna att ta kontakt med mig. För att ytterligare stärka oss på Proffice som grupp så brukar jag med jämna mellanrum anordna diverse aktiviteter för konsulterna. Det kan vara allt ifrån att gå ut och bowla efter jobbet, samlas och laga mat tillsammans eller gå ut och äta ihop.