Tips Stillasittandet vid skrivbordet kan skada hälsan. Här är sex fällor och lika många trick hur du håller dig i trim.

1. Att sitta ner vid ett skrivbord 40 timmar i veckan är så klart inte hälsosamt. Kroppen behöver röra på sig emellanåt. Ta pauser där du sträcker på dig och promenerar. Byt gärna till ett höj- och sänkbart skrivbord som gör att du kan stå upp och jobba.

2. Dålig hållning är boven. Sitter du framåtböjd vid datorn och har dåligt stöd för handlederna? I längden kan det leda till så kallad musarm och värk i rygg och nacke. Tipset är att kräva en ergonomisk kontorsplats.

3. Ofräsch luft. Luften inne på många kontor är mycket dålig med damm, bakterier, kemikalier, torr luft och dåligt med syre. Se till att vädra regelbundet.

4. Mycket övertid. 
Måste du ständigt jobba mer än åtta timmar om dagen? Kanske anses det till och med normalt att stanna kvar på kontoret sent på kvällen. Sluta med det och säg ifrån! Det är varken bra för kropp eller psyke.

5. Är du ständigt uttråkad på jobbet? Beror det på att du inte trivs med arbetsuppgifterna är bästa lösningen att byta jobb. Är det snarare så att det inte finns tillräckligt mycket för dig att göra, be då dina chefer att delegera och ge dig ökat ansvar. Att vara uttråkad på jobbet ökar risken för stroke och hjärtsjukdomar, visar studier.

6. Bakterier på arbetsplatsen. En arbetsplats kan vara en riktigt bakteriehärd. Platser som telefoner, datorer, toaletter och kök kan krylla av virus och baciller. Se till att hålla ditt skrivbord fräscht och undvik att äta vid datorn. Använd handsprit eller tvätta händerna när du ska äta något.