Fråga experten Parisa Schönqvist är HR-expert på Proffice och ger råd till en läsare som har svårt att koncentrera sig när kollegorna pratar.

Fråga: Jag sitter i kontorslandskap och tycker att det är svårt koncentrera mig på jobbet när det blir mycket prat runt omkring.  Hur säger jag till mina kollegor utan att verka grinig?

Svar från Parisa Schönqvist, HR-expert på Proffice: Innan du tar ett samtal med dina kollegor bör du först fundera på hur pass högljudda dina kollegor är i det öppna kontorslandskapet.

Att arbeta i ett öppet kontorslandskap  ställer krav på samtliga. Givetvis  ska kollegor visa hänsyn till att inte hålla en alltför hög ljudnivå. Samtidigt måste man själv förstå att ett öppet kontorslandskap aldrig kan vara helt tyst. Om du kommer fram till att ljudnivån ändå är rimlig med tanke på förutsättningarna så kan du kanske först testa att arbeta med tex musik i hörlurar alternativt öronproppar för att se om det känns bättre.

Men, om ljudnivån bland kollegor betraktas som väldigt högljudd och inte lämplig för kontorslandskap måste man givetvis göra något åt det. Alla människor kan ta en ”tillsägning” på olika sätt. Ett bra sätt att avdramatisera det är att lyfta problematiken med sin närmsta chef som i sin tur kan ta upp frågan som en diskussionspunkt på tex avdelningsmöte. Därmed blir  frågan en ledarskapsfråga och alla får tycka till i ett chefslett forum där man kan arbetsron är och vad man kan göra för att förbättra den.


Har du en fråga till våra experter?

Mejla gärna vår redaktion, skriv Fråga experten i ämnesraden. Du får självklart vara anonym.
» redaktionen@dagensmojligheter.se