Att använda samma platsannons som du skrev för två år sedan är sällan en bra strategi för att locka kandidater att söka jobbet. Ändå är det fortfarande vanligt, menar Yvonne Dahlberg, marknadschef på Proffice Group. Om du jobbar med rekrytering har du mycket att vinna på att se rekrytering som en marknadsföringsprocess tycker hon.

– Min utgångspunkt är att rekryteringsprocessen i mycket hög grad både är en marknadsföringsprocess och en säljprocess, säger hon. I början behöver du göra en målgruppsanalys, utforma ditt budskap och välja rätt kanaler, precis som i marknadsföring. Därefter gäller det att i personliga mötet sälja in sig som arbetsgivare vilket blir en klassisk försäljningsprocess.

Volvo sätter inte upp en kravlista på köparna i sina annonser

Platsannonsen är ofta en mycket viktig marknadsföringskanal för att locka kandidater, men trots att man i mycket större utsträckning idag pratar om vikten av att vara attraktiva som arbetsgivare utformas platsannonser fortfarande ganska traditionellt.

- Det är fortfarande väldigt vanligt att platsannonser blir en kravlista på vad man önskar sig av de sökande. Det här är inget som du någonsin skulle se i konsumentreklam. Här lägger man istället allt krut på att visa på vad man erbjuder. Det går inte att applicera fullt ut på en platsannons där man faktiskt måste prata om vilka krav som finns för att bli en bra matchning. Men det är viktigt att få en balans mellan vad man vill ha och vad man erbjuder.

Undvik att återanvända samma annons om och om igen

För många företag som behöver rekrytera kan första instinkten vara att blicka tillbaka till när behovet sist uppkom. "Visst rekryterade vi en affärsområdeschef för tre år sedan? Då tar vi fram den annonsen och kör en omgång till!"

– Så skulle till exempel aldrig en mobiltelefontillverkare göra när de ska lansera en ny modell, köra samma kampanj och bara byta ut modellnamnet, säger Yvonne.

Samma sak gäller valet av vilka kanaler annonsen ska publiceras i. Fungerade det bra i den lokala dagstidningen sist så är risken stor att den hamnar just där igen, trots att det kan finnas många nya, bättre alternativ tillgängliga. I stort sett alla kandidater finns online i någon form.

Krångliga ansökningsprocesser avskräcker

När kandidaterna uppvaktas av alltfler arbetsgivare gäller det också att underlätta för dem att söka en tjänst. Det är inte helt ovanligt att man som kandidat möts av ganska komplicerade tekniska processer för att ansöka. Som försvar brukar man hävda att det är en naturlig första sållning. "Vill kandidaten verkligen söka tjänsten så orkar de med lite krångel".

– Det finns ingen butik som skulle bygga en hinderbana utanför entrén med samma motivering. Man måste vända på tänket och förstå att det inte är vi som ska köpa in våra medarbetare, vi ska sälja in arbetsplatsen, säger Yvonne.

Fem tips för en vinnande platsannons

  1. Tänk nytt – varje gång. Återanvänd inte den beskrivning av tjänsten som användes för fem år sedan. Tänk också på vilka kanaler ni använder för rekryteringen. Samma gamla dagstidning som fungerade sist kanske inte är det mest effektiva längre.
  2. Sälj tjänsten och företaget. Tänk på att det är kandidatens marknad, varför ska de söka sig till just ert företag? Vad erbjuder ni som andra företag inte erbjuder?
  3. Håll det kort och koncist. I dag har människor varken lika mycket tid eller ork som för 15 år sedan att läsa en detaljerad arbetsbeskrivning. Fokusera på det viktigaste och håll intresset uppe.
  4. Undvik klyschor. Det här är något som kandidater ofta får höra när de ska skriva CV:n, men det gäller arbetsgivare precis lika mycket. " En lagspelare som även jobbar bra på egen hand", "Högt i tak " eller "Vi söker dig som är hungrig och gärna vill visa framfötterna", säger inte särskilt mycket för den som ska du vill ska bli intresserad av jobbet. Ge konkreta exempel istället på vad högt i tak innebär hos er.
  5. Träffa kandidaten i magen. I dag träffar många sina kollegor mer än sin partner och sina barn. Övertyga inte bara hjärnan utan också hjärtat genom att skriva mer personligt. Inspireras av konsumentreklam där man vet att besluten fattas lika mycket med hjärtat som med hjärnan.