Rekrytering

Hitachi Power Tools stod inför en tillväxtresa och sökte en ny VD som kunde ta företaget till nästa nivå. Proffice skötte rekryteringen och redan efter ett år kunde tydliga resultatförbättringar märkas.

Magnus Nilsson såg en annons från Proffice om tjänsten som VD för Hitachi Power Tools i Sverige. Han hade en bakgrund i branschen genom sjutton år på B&B Tools och kände att det var dags för nästa steg i karriären.

– Jag trivdes bra, men ville gärna jobba mer med försäljning efter att länge ha jobbat som produktområdeschef. Tjänsten på Hitachi Power Tools krävde en ganska specifik profil och jag kände att jag passade för den, konstaterar Magnus Nilsson som helt enkelt ansökte.

Japanska Hitachi är ett innovativt bolag som omfattar en rad olika verksamheter, varav Hitachi Power Tools i Sverige alltså är en.

– Det är ett spännande bolag och vi har inte så många steg till Hitachi-koncernens ledning i Japan. Det är väldigt stimulerande och gör att vi verkligen kan påverka utvecklingen av bolaget, berättar Magnus.  

Går som en raket

Hitachi Power Tools går som en raket just nu. Det är ett resultat av organisationens arbete, men även den starka byggkonjunkturen bidrar.

– Vi ökar 20 procent och det är bättre än branschen som helhet, konstaterar Magnus.

En av anledningarna till att företaget sökte en ny VD var den tillväxtagenda som styrelsen hade antagit. Det gällde att ta marknadsandelar, etablera nya segment och ta verksamheten till nästa nivå. Det lockade Magnus.  

– Detta är inget förvaltningsuppdrag. Vi letade efter en person med bra erfarenhet från branschen och som kunde leda arbetet till att ta företaget till nästa nivå. Det fanns behov av en ny VD för att öka försäljningen och för att få en stagnerad organisation att lyfta, konstaterar CG Lundberg som är Executive Search Konsult på Proffice.

– Detta var en searchrekrytering med stöd i annonsering. Vi sökte en person med bra nätverk och erfarenhet av branschen, samt rätt personlighet förstås. Det fanns många bra kandidater så urvalet var bra och det gjorde processen effektiv. Kunden prioriterade processen vilket är viktigt för att den ska vara strömlinjeformad, fortsätter han.

– Vi ville rekrytera en nya VD som en del i ett nordiskt ledarteam som kunde utveckla verksamheten, med fokus på sälj och ledarskap. Vi ville ha en tydlig ledare, som ändå är lyssnande och involverande. Vi är väldigt nöjda med rekrytering, både utfallet och processen, menar Thomas M. Kristensen Managing director Hitachi Power Tools Norge som var Proffice uppdragsgivare i rekryteringen.

Rekryteringsprocessen bestod av en ansökningsfas, följt av intervjuer och tester.

– Hela processen tog ett par veckor och det var bra att man hela tiden under vägen fick uppdateringar om läget – en väldigt professionell hantering, berättar Magnus Nilsson.

– Magnus kändes som en ”trygg dalmas” med en genuin bakgrund. Kunden är nöjd och försäljningen har ökat sedan vår kandidat kom på plats, summerar CG Lundberg.

Fakta

Namn: Magnus Nilsson
Yrke: VD för Hitachi Power Tools i Sverige
Ålder: 49 år
Utbildning: Civilekonom
Intressen: Familjen och skidåkning